Bytte av kontorlokaler dreier seg ikke bare om å finne et nytt lokale og å hyre inn et flyttebyrå. Det er mange detaljer som skal huskes i forbindelse med flytteprosessen. Her får du tipsene.

Aller først må bedriften bestemme seg for at ”nå flytter vi”. Evnen til å ta beslutninger er viktig gjennom prosessen. For en middels stor bedrift opp mot 50 ansatte kan det fort gå tre måneder fra beslutningen er tatt, til man er installert i nye lokaler.

Når det er bestemt at bedriften skal flytte så er det greit å gå igjennom denne listen:

  • Definer behovet
  • Sonder markedet
  • Lag en flytteplan
  • Gå gjennom kontraktene
  • Sjekk hva du betaler for
  • Overtakelsesbefaring
  • Foreta selve flyttingen
  • Sikkerhet

Når disse punktene er i vei er det greit å begynne på flytteplanen.
En flytteplan bør innhold:

  • Budsjett over kostnader
  • Tidsbudsjett (hvor mye intern tid kan brukes på selve flyttingen – husk at hver dag med produktivt bortfall for de ansatte koster dyrt)
  • Behandling av intern tidsbruk som en ekstern kostnad
  • Detaljert tidsplan for når de ulike tingene skal gjøres (når tas elektriske installasjoner ned, når flyttes hva fysisk osv)
  • Grupper med klare ansvarsområder for flytteprosjektet (IT-sjef får ansvar for håndtering av serverpark osv)
  • Sikkerhetsrutiner (unngå tyverier når det er uoversiktlig i lokalene)