SMARTE PAKKETIPS

Noen triks som kan gjøre pakkingen litt enklere.

1. Begynn å kaste
Som regel vet du i god tid at du skal flytte. Det er på tide å begynne å kaste ting. Det eneste du ønsker å ta med deg i det nye hjemmet ditt er selvsagt ting du syns er nyttige, verdifulle, vakre eller viktige. Kvitt deg med resten. Og du – ikke bare tøm roteskuffen opp i en eske og flytt den med deg. Du kommer til å angre! Rydd skikkelig først.

2. Bestem deg for stilen
Tenk også gjennom hvilken stil du ønsker i det nye hjemmet. Kast eller gi bort alt som ikke passer inn. Det gjelder både duker, dynetrekk, gardiner, pynteting og telysestaker. Det blir en del borte etter en slik rufs!

Tenk så deilig å slippe å drasse med seg søppel til det nye huset! Det blir nok å bære uansett.

3. Lister!
Lag en liste over gjøremål, og bestem gjerne hvem som har ansvaret for hva. La alle krysse av det de har gjort. Da har alle oversikt og kontroll.Pluss at det er belønning i seg selv å sette det krysset.

4. Planlegg
Ta mål av rommene i den nye boligen, av alle avstander du kan tenke deg. Det er kjekt når du begynner å lure på om møblene dine passer inn der du tenker de skal stå. Passer de ikke inn, så selg den kommoden. Ta den i alle fall ikke med deg hvis du ikke får brukt den!

5. Rekkefølge
Tenk gjennom hva du vil pakke sist, og hva du vil trenge først når du kommer til det nye huset. Skriv opp dette på en liste og lim den på lokket til plastkassen du setter av til dette, slik at alle vet hva som skal dit på slutten av pakkeperioden.

Tips: Dopapir, telefonladere, søppelposer, lommelykt, kjeks og brus, pulverkaffe og kopper, zalo og annet vaskeutstyr, skrutrekker, ei gryte og boksmat du kan varme opp, og et par håndklær. La alle i familien pakke hver sin bag med klær og toalettsaker + de mest nødvendige ting.

Legg også dyner, puter og sengetøy lett tilgjengelig flyttedagen. Ingenting er som å legge seg å sove når man har flyttet, nemlig.

6. Lag et flyttesystem.
Bruk tid på å lage et system. Tenk gjennom hvilke rom du har i det nye huset. Gi hvert rom en farge. Det gjelder også boder, loft og garasjer der du vil at flyttehjelperne  dine skal sette kassene. Merk kassene med de ulike fargene ettersom hvor den skal settes.

Når dere kommer frem til det nye huset, kan alle som hjelper til med å bære lett se hvor alt skal – fordi du har hengt opp tilsvarende fargeark på dørene til rommet. Rødt til kjøkkenet, gult til badet, blått til garasjen og så videre. Det sparer du mye tid på!

7. Merk alt godt
Merk alle flytteesker med innhold. Du kommer til å glemme! Bruk gjennomsiktige plastposer til klær, så ser du lett hva som er hvor. Kjøp gjerne en bred tape du kan skrive på, slik at du kan merke kofferter og bager også, uten å ødelegge dem. Bruk en tykk tusj, slik at teksten er godt synlig ved første øyekast.

8. Pakk enkelt
Dette er et tidsbesparende triks: I stedet for å ta alle klær av hengeren de henger på, kan du putte dem i dressposer og frakte dem slik de hang i skapet.

9. Pakk lett(ere)
Ikke pakk for tunge kasser. De skal bæres og stables!

10. Kan du spare tid og rygg?
Sjekk prisene på mellomlagring, flyttebyrå og vaskebyråer. Det kan spare både ryggen og forholdet hvis noe settes bort.

11. Få med deg alt
Ikke mist små viktige biter. Prøv å flytte ting som hører sammen, i samme eske. Teip fast løse deler, eller legg løse deler til møbler og elektronikk i merkede ziplock-poser. Det er så ergerlig å mangle en del til gardinstangen eller et ben til sofaen…

12. Dyrebart og uerstattelig for seg
Den viktige esken. Dette er en eske du tar med i bilen, og ikke legger bak i lastebilen med resten av tingene. Dyrebare smykker, uerstattelige minner, viktige papirer som fødselsattester, ubetalte regninger og andre superviktige dokumenter tar du med i en slik eske.

13. Avslutt og bestill
Husk å bestille nye dørskilter, postkasse og skilt til den, og å sende inn adresseendring. Sjekk at alle abonnementer er sagt opp, og om du har god flytteforsikring.

14. Gjør deg ferdig
Når du er fremme, og alle eskene er satt på riktig sted, kan du begynne å pakke ut så smått. Ta ett rom av gangen. Sørg for å bli så ferdig du kan før du går løs på det neste, slik at du ikke sitter med sju halvferdige rom, halvfulle av brune pappesker. Slike har nemlig en tendens til å bli stående like lenge som det tar tid å snekre opp de siste taklistene etter en oppussing

15. Nye husregler
Nytt hus, nye regler. Gjør det til en sport å ikke overfylle den nye boligen med ting dere ikke trenger. «En ting inn og en ting ut» er en super regel. En annen smart rutine er å bli enige om et par ganger i året der dere rydder opp skikkelig, og tar en tur på dynga/til Fretex.